Pages

Friday, July 20, 2012

Salam Ramadhan Buat Semua


Assalamualaikum..Ramadhan datang lagi... I welcome you with my open arms.. Bersyukur kerana masih berpeluang menyambut Ramadhan kali ni.. Betapa tenangnya malam ini ... Tanpa disedari airmata menitis dipipi terasa rindunya pada kedua arwah ma n abah... saya tahu mereka ada sekarang begitu juga roh2 muslimin muslimat yang lain bulan yang penuh kerahmatan.. keberkatan..Deep in my heart.. terasa sayu, syahdu .. risau.. mampukah saya menempuhi Ramadhan kali ini dengan jayanya dengan cemerlangnya.. Terasa betapa kerdilnya diri ini ... betapa dhaifnya diri in... betapa fakirnya amalan selama ini.. 

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadamu petunjuk, ketakwaan, kesucian diri dan kekayaan jiwa.. Teguhkan hati dan keimanan ku untuk tekun dan istiqamah beribadat kepadamu ya allah..amin.. 

Something to share with you all ... as for today life as usual busy with work.. but saya manage to pujuk my boss for letting me go utk attend program Ceramah Ramadhan Transformasi this morning.. pengisian yang sangat bagus lama tak dengar benda2 macam nie.. Salah sorang penceramah ustaz Sabri Mohd Rani .. if you  guys pernah tgk tanyalah ustaz at tv9 mesti familiar dgn dia.. sgt fruitful.. antara benda yg interesting Ust share something dalam bulan ramadhan ini.. bagi kita yg pernah secara sengaja atau tidak sengaja meninggalkan solat fardhu wajib kita mengqada contohnya waktu solat subuh kalau kita hendak buat solat sunat subuh lebih baik kita qada solat subuh begitu juga dengan waktu2 solat yang lain.. Dan selain berdoa selalulah kita bermonolog dengan allah kerana allah itu mendengar dan sentiasa ada dengan kita... Dan sekiranya kita baca quran selepas 7 ayat berhenti sebentar dan cuba feel dan kemudian baca lagi .. ada antara surah2 didalam quran itu serasi dgn kita contohnya let say kita recite surah al imran dan semasa bacaan kita terasa sayu menusuk dalam diri kita itu antara surah yang serasi dgn diri dan jiwa kita.. dalam 30 juzuk ayat al quran ada yg memang serasi dgn kita.. begitu juga zikir asma al husna nama2 allah dlm 99 ada yang serasi dgn kita.. sekiranya kita jumpa surah atau zikir  maka apabila kita bacalah seberapa byk kali dan kita akan tenang jiwa dan fikiran.. pahala jgn ckplah.. besar fadilatnya.. 
tapi quite terkejar2 jugaklah dgn nk kejar kerja.. my boss call.. nk prepare document. during that ceramah so is like running up n down ... nasib tk pakai heel..smpi urusetia ceramah tu pun pelik tgk saya keluar masuk dewan.. answering call... hilang ... ada balik.. but apapun  sempat catch up apa yang ada dlm ceramah tuh..

But believe it or not.. for the first time... my boss perambat hehe (tak faham kan bahasa utara) halau saya dan lain2 balik umah suruh rehat and prepare for terawikh.. Sampai we all mcm tak caya.. kan bagus klu hari2 i mean not in bulan puasa dia macam nie.. prihatin ..hehe.. dah nearly 2 days kami blk lewat dekat pukul 10 mlm.. nak nangis pun ada .. dateline today.. mmg la ada yg lagi lewat tp mcm saya yg dok jauh nie then pagi dah kena gerak keje and for  those yg pregnant.. yg ada anak kecik .. mmg kesian lah.. but kerja kan.. 

Bulan Ramadhan nie rindu masakan mama yg best bila bukak puasa.. so kakak2 ku masakan u all la jd pengganti mama.... sendiri masak lain.. kan .. and the most abah punya bubur lambuk.. jgn tak tahu my arwah abah memang terror masak bubur lambuk n a few dishes.. how i miss them so much sob sob sob.. best kan dpt lelaki mcm abah ... tegas , sporting, penyayang and pandai masak.. 
alfatihah to my beloved parents..tk sesaat adik lupakan ma n abah..mmuahkss

XOXO

Ms Waniez..

*Pose tau jgn tak pose....



No comments:

Post a Comment